Sport en voeding

Sport en voeding

4 september 2018 door: Marjolein

Misschien herken je het wel dat je ouders vroeger tegen je zeiden dat je een half uur na het eten niet mocht zwemmen. Daar kreeg je buikpijn van. Dit deden ze uiteraard niet voor niets, want het klopt dat het niet goed is om vlak voor het sporten een hele maaltijd te eten. Daar krijg je inderdaad buikpijn van. Je spijsvertering vraagt veel energie en zuurstof en sporten doet dit ook. Voor 1 van beide is dus onvoldoende voorraad of ze moeten delen, waardoor beide net niet helemaal lekker gaan. Je workout gaat niet fijn of je kunt het niet goed volhouden. Maar ook je spijsvertering loopt niet lekker waardoor je last van maagzuur, een opgeblazen gevoel en/of darmklachten krijgt.

Wil je wel een maaltijd eten voordat je gaat sporten? Doe dit dan zo’n 2 uur van tevoren. Lukt dit niet, zorg er dan voor dat je ongeveer een uur voor het sporten een banaan, een bakje yoghurt (met fruit en muesli) of bijvoorbeeld een groene smoothie neemt. Zo heb je voldoende energie om te sporten, maar niet zo’n zwaar gevoel waardoor je workout niet lekker gaat. En na het sporten eet je dan je maaltijd.

Maar je wordt toch dik als je na 20:00 uur eet?
Nee, dat is een fabeltje! Je spijsvertering en vetverbranding gaan 24 uur per dag door. Je lichaam verbruikt ook 24 uur per dag energie. Ook ‘s nachts. Tijdens het slapen verbruik je meer energie dan je denkt, want je lichaam is heel druk bezig met opschonen, herstellen en het verwerken van de dag.
Het is wel waar dat je maagklachten kunt krijgen als je vlak voor het slapen gaat eten. Dit geldt overigens niet voor iedereen. De een is gevoeliger voor zuurbranden en andere maagklachten dan de ander. Om maagklachten zoveel mogelijk te voorkomen is het goed om minimaal 1 uur na het eten rechtop te blijven zitten. Hierdoor krijgt je maag de rust om een groot deel van de maaltijd al te verwerken waardoor de kans op klachten afneemt.

Natuurlijk houd je ook rekening met de dingen die je na een workout eet. Het is misschien enorm verleidelijk om na het sporten langs de snackbar te gaan, maar hiermee doe je meer kwaad dan goed voor je lichaam. Zeker als je wat later eet. Vet voedsel doet er namelijk een stuk langer over om verteerd te worden, waardoor je extra kans op maagklachten hebt. En daarbij is het natuurlijk zonde van je workout als je daarna gelijk de calorie├źn die je er af gezweet hebt er weer bij eet. Kies na een workout daarom voor een maaltijd die je anders ook als avondmaaltijd gegeten zou hebben, maar maak je portie net wat kleiner.

Waarschijnlijk heb je de dag nadat je gesport hebt extra trek, dus zorg ervoor dat je extra veel gezonde snacks bij je hebt. Door regelmatig te sporten verhoog je namelijk je ruststofwisseling. Dat betekent dat je in rust meer energie verbrandt. Mede daarom val je van regelmatig sporten af. Maar is dit niet jouw bedoeling, dan heb je dus ook extra behoefte aan energie.
Goede bronnen om deze extra energie uit te halen zijn noten, granen, avocado, groenten, fruit en alles wat je van deze producten (zelf) kunt maken.

Energiedrankjes en eiwitshakes heb je absoluut niet nodig. Uit een bakje (kokos)yoghurt met een banaan en muesli kun je al veel voedingsstoffen halen die jou helpen bij jouw herstel en spieropbouw. Zeker wanneer jouw eetstijl verder ook voldoende groenten, fruit, noten, zaden, pitten en granen bevat.

Ooit heb ik ergens gelezen dat eiwitshakes eigenlijk niets meer of minder zijn dan hele dure ontlasting, omdat wij in ons eetpatroon al zoveel eiwitten binnenkrijgen dat ons lichaam deze extra eiwitten uit shakes helemaal niet meer kan gebruiken. Ze belanden dus regelrecht in het toilet. Helaas weet ik niet meer wanneer en waar ik het gelezen heb, maar ik vond het blijkbaar grappig genoeg om te onthouden.


Laat een reactie achter