
Marjolein Nijstad Podcast #87: Van een zware, niet werkende Call to Action naar een CTA mét resultaat.
28 juli 2022 door: Marjolein
Klik hier om deze podcastaflevering te luisteren via Spotify.
He! Wat tof dat je luistert naar een aflevering van mijn podcast. Vandaag wil ik een podcast voor je opnemen naar aanleiding van een vraag die ik kreeg van een van mijn klanten. Zij is een coach die ik mag coachen. Dat vind ik zo stom klinken, een coach die ik mag coachen. Maar het is wel waar, en zij struggled met haar call to action. Zij maakt het voor zichzelf te groot, te zwaar en te moeilijk. En daardoor kwamen haar calls to action niet zo goed van de grond, dat klinkt zo raar. Maar daardoor had ze niet heel veel succes naar aanleiding van haar call to action, zo kun je het wel stellen. Dus daarom dacht ik, ik ga er een podcast aflevering over opnemen, want ik weet dat als zij hier tegenaan loopt, dat er veel meer mensen zijn die hier tegenaan lopen. Zij is daarin absoluut niet de enige. Dus ik denk, hoe tof is het om er dan een aflevering over op te nemen?
[00:00:58.030]
Dat is dus vandaag. Ik zet even mijn telefoon op de niet storen modus. Want mijn auto staat bij de garage en het kan zijn dat ze bellen, maar dan zie ik dat zo wel en dan hoef ik niet het geluid daarvan te horen. En ik ben nu een aflevering aan het opnemen voor de podcast. Dus het komt nu gewoon dus even niet uit.
Een call to action, wat is dat eigenlijk? Of een CTA wordt ook wel eens genoemd, zo staat ook wel eens in posts en in nieuwsbrieven. Een CTA, een call to action is letterlijk, een oproep tot actie, een uitnodiging tot actie. En eigenlijk vind ik het mooier om het een uitnodiging voor… (en dan zoek ik even het goede woord) …interactie te noemen. Een uitnodiging tot interactie, want dat is het eigenlijk. Je wil graag met mensen in gesprek, naar aanleiding van iets wat je geschreven, gezegd of verteld hebt.
[00:01:56.530]
Je wil graag dat dat mensen hun mening geven en je wilt weten: “hoe zit dat nou voor hen?” Hoe kijken zij ergens tegenaan? En dat is een call to action, niets meer en niets minder en daar gaat het al heel snel fout. Want mensen maken het vaak heel groot, inclusief ik zelf. Ik heb daar zelf ook echt een handje van gehad, soms nog wel. Op het moment dat je een call to action heel zwaar maakt geef je er veel gewicht aan, de zin kan heel makkelijk zijn, maar je maakt het zelf heel zwaar. Dan zit je heel erg in een tekort en dan gaat het dus niet het resultaat hebben wat je graag wilt. Voordat ik daar heel diep ik op in ga, dat is misschien leuk voor een andere keer. We hebben het nu echt even puur over die call to action en niet over het mindset stuk. Een call to action is echt een uitnodiging tot interactie met degene die iets kijkt, luistert of leest.
[00:02:54.150]
Zwaarder dan dat hoef je het niet te maken. Je hoeft er niet gelijk een hele verkoopstrategie aan te hangen, dat is helemaal nergens voor nodig.
Waarom zou je een call to action gebruiken?
In mijn optiek is het zo: ik geloof heel erg in verkopen vanuit verbinding, vanuit gesprekken die je hebt met mensen, vanuit een connectie die jij met de ander voelt. Daar geloof ik heel erg in, als ik kijk naar hoe ik zelf investeer doe ik dat net zo. Ik investeer ook in coaching en of in een training/opleiding op het moment dat ik een connectie voel met de ander, met de coach door wie ik mij laat coachen bijvoorbeeld. Voel ik die connectie niet, is er dus geen verbinding, dan ga ik niet over tot een aankoop. Ik weet dat, dat voor de meeste mensen zo is. Mensen willen die verbinding met jou voelen.
[00:03:54.160]
En de verbinding kun je creëren door de interactie met anderen op te zoeken. En iets wat ik mijn klanten ook heel vaak aanraad is om dat ook zelf actief op te zoeken. Bijvoorbeeld als je op Instagram zit of op LinkedIn of waar dan ook. Ga zelf eens in plaats van doelloos door je tijdlijn scrollen, zelf actief reageren op mensen. Zoek zelf actief die verbinding op met mensen in plaats van dat je alleen maar aan het vragen bent naar verbinding, door middel van je call to action. Zoek zelf de verbinding ook op. Het is een hele sterke manier, om je zichtbaarheid te vergroten.
Wat ik heel veel coaches en dienstverleners zie doen en wat ik veel op Instagram voorbij zie komen is een call to action met daarin: “bel naar 06 bla bla bla, voor meer informatie of om een afspraak te maken.” Of “…mail naar info@ bla bla bla, als je meer wil weten.” En dit soort call to actions die werken niet.
[00:04:58.260]
Er was misschien een tijd dat het werkte, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Het maakt niet uit wat je doet, en ik neem nu voor het gemak even coaches en dienstverleners. Het maakt niet uit wat je doet en wat je aanbiedt. Ik weet bijna zeker dat jouw ‘concurrenten’ niet meer op twee handen te tellen zijn. Ik geloof persoonlijk niet in ‘concurrentie’, maar meer in concullega’s. ‘Concurrentie’ daar geloof ik echt niet in, heb ik nooit gedaan en dat doe ik ook nog steeds niet. Maar je hebt tientallen mensen die hetzelfde doen of ongeveer hetzelfde doen dan wat jij doet. Dus een call to action waarin je aan mensen vraagt om jou te bellen, dat werkt niet meer. Mensen gaan je niet zomaar bellen of gaan je niet zomaar een e-mailtje sturen, die stap is gewoon te groot. Mensen gaan niet uit het niets zo ineens maar iemand bellen tenminste, nagenoeg niemand doet dat. Of je moet zo’n urgent probleem hebben dat je het à la minute op wilt lossen. Dan ga je googelen en bel je de eerste de je ziet.
[00:06:05.490]
Op sociale media werkt dat niet zo, in je nieuwsbrief werkt dat ook niet. Daarom moet je het anders doen, of moet je het anders willen doen eigenlijk. En hoe het anders kan, is door de drempel te verlagen. Dat doe je bijvoorbeeld door een ‘klik hier’ knop of door ‘download mijn e-book waarin je bla bla bla leert-knop’. Je maakt de drempel veel kleiner en je gaat zorgen dat je iets aanbiedt waarbij de actie die ze moeten nemen hen iets oplevert dat voor hen heel waardevol is. Als ik bijvoorbeeld kijkt naar mijn e-book: ik heb een compleet nieuw e-book geschreven waarin ik de de fases in het ondernemerschap bespreek en je daarin meeneem hoe je in elke fase klanten kunt krijgen. Hoe je door kunt groeien van de startersfase naar de groeifase naar de op schaal fase en daar heb ik tweeëntwintig manieren om klanten te krijgen aan toegevoegd. Dus dat is een super waardevol e-book voor alle coaches en dienstverleners die zeggen oké, ik ben heel blij waar ik nu sta, maar hoe ga ik doorgroeien?
[00:07:09.420]
Een super waardevol e-book, dus op het moment dat ik een call to action plaats, ‘klik hier’ om mijn e-book te downloaden waarin je wat ik net vertelde: ‘… waarin je erachter komt hoe je groeit, hoe je klanten krijgt, etc, etc…’ Dat is super waardevol voor coaches en dienstverleners, dat is dus een hele laagdrempelige call to action. Waarin ik ze alleen maar vraag om hun naam en e-mailadres achter te laten. Verder vraag ik er niets voor terug en dan krijgen zij van mij dat e-book. Ze hoeven dus niet gelijk iets te betalen, ze hoeven niet gelijk een afspraak te maken, ze hoeven zich nergens voor vast te leggen. Het enige wat er gebeurt is, je komt op mijn e-maillijst. Je gaat door een funnel heen, daar zitten een aantal mailtjes in, daar ga ik je onder andere ook een aanbod in doen, maar je hoeft dan nog steeds niet op dat aanbod in te gaan. Het staat je helemaal vrij om iets wel of niet te doen.
[00:08:06.240]
Dan houd ik het dus heel laagdrempelig. Ik hou het heel ‘no strings attached’, zeg maar en dat werkt veel beter. Dus hoe je gaat verkopen vanuit bijvoorbeeld een call to action? Stel dat, dat je doel is dan ga je niet letterlijk zeggen koop hier dit, maar je gaat vanuit jouw eigen enthousiasme vertellen wat je doet, wat de ervaringen van anderen zijn, wat het werken met jou hen heeft opgeleverd, waarom je er zelf zo enthousiast over bent, wat het jou zelf heeft opgeleverd om bepaalde dingen op die manier aan te pakken. Daar ga je vanuit je eigen enthousiasme over vertellen. En dan ga je merken dat het kwartje bij mensen vanzelf eigenlijk al valt, zo van: “hé dat is tof”. En op het moment dat je dan aanbiedt (en dat hoef je niet elke keer te doen), “vind je dit interessant en is dit iets wat jou zou kunnen helpen? Klik dan hier om een vrijblijvende afspraak in mijn agenda in te plannen?”
[00:09:06.830]
Dan maak je het dus weer heel laagdrempelig. Mensen hoeven je niet te bellen, ze hoeven geen mailtje te sturen, het is simpelweg op een linkje klikken, ze komen in jouw agenda terecht en dan kunnen ze daar een afspraak met jou maken en pas dan spreken ze jou. Dus het is al veel laagdrempeliger dan dat je gelijk vraagt, bel mij.
En nu zie ik net, nu dit vertel, dat de garage mij net gebeld heeft, mijn auto staat daar voor de apk, ik vertelde het al eerder. Ik bel ze dan meteen wel even terug. Ik heb zelfs al een voicemail die nu à la minute binnenkomt. Nou we gaan het wel zien… Ik ben heel benieuwd wat er met m’n auto aan de hand is, maar ga er even vanuit dat het niks is.
Als je dus anders gaat kijken naar een call to action en je gaat hem laagdrempeliger en makkelijker maken voor degene aan de andere kant.
[00:10:03.420]
Dan gaat dit je veel meer opleveren, want mensen voelen zich niet meteen in een hoek gedrukt, alsof je een te opdringerige auto-verkoper bent, want je zit niet in de ‘koop van mij, koop van mij, koop van mij fase of modus.’ Je zit heel erg in de ‘achteruit-hang modus’ waarin je aangeeft: ik kan dit voor je doen, punt. Mensen moeten weten wie je bent, wat je kunt doen voor ze en af en toe ga je daarover vertellen, ga je laagdrempelig een call to action doen en dan ga je vanuit daar je klanten krijgen. Dat is veel makkelijker, want je hebt die verbinding al gemaakt met mensen, je hebt al die connectie tot stand gebracht en dan wordt verkopen ook ineens een stuk makkelijker.
Als je ooit verkoopgesprek met mij gehad hebt, tenminste recent, dan weet je dat een verkoopgesprek met mij ook echt compleet anders is dan bij veel andere business coaches.
[00:11:04.210]
Ik heb namelijk geen verkoopscript, ik heb niet een vaste volgorde in het gesprek. Ik tune heel erg in op wie ben jij, wat wil jij, wat heb jij nodig, waar zou ik jou bij kunnen helpen? En daarna ga ik checken, is dat iets waar ik je daadwerkelijk bij kan helpen en dan ga ik jou een aanbod doen. En zo niet ben ik daar ook heel eerlijk in en dan verwijs ik je met alle liefde door naar een collega die beter bij jou past. En ik heb ook mensen gewoon geen aanbod gedaan. Als ik denk, dat ik er niet van overtuigd ben dat ik jou als allerbeste zou kunnen helpen, dan ga ik jou niet een aanbod doen, want vind dat vind ik niet fair. Verkopen wordt ook veel makkelijker op het moment dat je die verbinding al met mensen hebt.
[00:11:51.770]
En het grappige is, ik had laatst een verkoopgesprek met iemand, ik zei tegen haar “wat leuk om je nu eens in het echt te zien”. Want dat doe ik meestal via zoom. En zij reageerde heel grappig en zei “o ja dat realiseerde ik me eigenlijk helemaal niet, want ik heb jou heb al heel vaak gezien, maar jij mij natuurlijk nog niet, dat is natuurlijk ook zo.” En dat zal je misschien zelf ook wel herkennen, dat als je zichtbaar bent op sociale media heel veel mensen kennen jou, maar jij kent hen helemaal niet. En zo kun je ook zo ineens een aanmelding krijgen van iemand waarvan je denkt: “nou, ik heb jou echt nog nooit gezien of gesproken. Ik wist überhaupt niet dat je me volgt” en dat zijn eigenlijk de leukste gesprekken die je hebt, want die mensen voelen al helemaal die connectie met jou. Maar andersom moet die nog helemaal tot stand komen.
[00:12:34.670]
Daarom vind ik verkoopgesprekken doen ook echt superleuk, want ik leer heel veel van mensen. Ik vind het heel interessant om te duiken in, waarom doe je wat je doet, waarom is het zo belangrijk voor jou? Wat zou jij heel graag willen? Dat vind ik heel tof om te achterhalen en om daar met mensen op in te tunen, via welke wegen kun je dat bereiken? Nou dit is even een complete zijstap van de podcast van vandaag. Een verkoopgesprek dat is dus veel makkelijker op het moment dat mensen die connectie met jou voelen. Dus het levert je veel makkelijker klanten op.
Is het dat zo dat je een call action anders doet bij geschreven posts, bij een podcast, bij een e-mail of bij een blog of whatever? Nee, in principe niet, de call to action kan gelijk zijn, al is het natuurlijk wel zo dat je in een nieuwsbrief of in een blog veel makkelijker een knop kunt instellen. Dus ‘klik hier’ om…, die tekst kun je in een post ook wel noemen.
[00:13:39.900]
Of je gaat verwijzen naar je link in bio of je plaatst gelijk een een link, bij Instagram werkt dat overigens niet, mocht je dat overigens niet weten dan bij deze. In een podcast of in een YouTube video werkt het nog weer anders. In de show-notes zet ik ook altijd een link naar mijn agenda bijvoorbeeld, als call to action, maar in een podcast kan ik niet zeggen, klik hier als je mijn e-book wil downloaden of klik hier als je een afspraak wil maken. Want dat werkt natuurlijk niet, want in een podcast, wat ik daarin wel kan zeggen en wat je mij ook regelmatig hoort zeggen is dat ik een link naar mijn agenda in dit geval in de show-notes zet.
De show-notes, dat is de beschrijving van de podcast, dus in de beschrijving van mijn podcast staat altijd een linkje naar mijn agenda in dit geval en een linkje naar Instagram. Maar ik kan er ook voor kiezen om een link naar mijn e-book daar in te zetten bijvoorbeeld, of überhaupt willekeurig link naar een website, al die opties kan ik daar inzetten of ik kan als ik een challenge of iets dergelijks of een webinar organiseer kan ik daar de link naar toe delen in de show-notes, dus je pakt het in basis niet anders aan dan wat je in een nieuwsbrief of een blog zou zetten of in een geschreven post, maar de techniek erachter is natuurlijk wel iets anders.
[00:15:14.150]
Ja, dat eigenlijk over een call to action. En dan ga ik natuurlijk ook deze aflevering afsluiten met een call to action, maar niet een call to action waarin ik je vraag om iets van mij te kopen, want ik heb jou net geleerd, zo werkt het niet. Wat ik je heel erg graag zou willen vragen en ik zou het enorm waarderen als je een review achter wil laten op deze podcast.
[00:15:36.260]
Als je in Spotify luistert kun je dat heel makkelijk doen door boven de aflevering op de sterretjes te klikken en dan mij een vijf-sterren beoordeling te geven. Want wat dat doet is dat mijn podcast hoger in de ranking komt en ik wil natuurlijk niets liever dan zoveel mogelijk mensen bereiken omdat ik zoveel mogelijk mensen een succesvol bedrijf gun. Dus ik zou enorm waarderen als je een beoordeling voor deze podcast zou willen geven. Alright gaat daarmee ook gelijk afsluit. Ik wil je uiteraard enorm bedanken voor het luisteren en ik wens je een onwijs fijne dag en morgen ben ik er weer met een nieuwe aflevering, dus heel graag tot morgen. Doei!
Dit podcast transcript is gemaakt door: Martine Goudriaan
Wil jij net als mij ook een groter bereik hebben jouw podcast en daarmee nog meer impact kunnen maken? Ga dan naar: www.martinegoudriaan.com/podcast-transcriptie, plan een vrijblijvend gesprek met haar in om samen te kijken hoe zij ook jou hier mee kan helpen.
Laat een reactie achter