
Hoe vertaal je alle ideeën in je hoofd in concrete acties?
11 mei 2020 door: Marjolein
Als wij een klein beetje op elkaar lijken dan stroomt jouw hoofd vaak over van de ideeën. Op de meest onhandige momenten schieten de beste ideeën in je hoofd. Maar hoe zet je deze vervolgens om in concrete acties?
Als eerste is het belangrijk om de ideeën gelijk uit je hoofd op papier te zetten. Natuurlijk omdat je ze dan niet vergeet, maar ook omdat ze anders in je hoofd blijft zitten en je niet kunt slapen. Ik spreek uit ervaring ;-). Dat kan fysiek op papier, maar onze telefoons hebben daar een nog handiger tool voor: de voice recorder. Spreek je idee direct in en werk het later uit. Bijkomend voordeel is dat je aan jouw eigen stem leert wennen. Dit maakt bijvoorbeeld het opnemen van video’s en een podcast een stuk makkelijker.
Als je gaat zitten om je ideeën uit te werken vraag jezelf dan af wat het doel is. Wat wil je er mee bereiken? En komt dit overeen met wat jouw ideale klant wil?
Is het antwoord ja, dan ga je bekijken uit welke stappen de realisatie van jouw idee zou kunnen bestaan. Van het resultaat ga je terug naar elke stap die daar voor komt. Bepaal ook hoeveel tijd je nodig hebt om elk stap te kunnen uitvoeren.
Wat je hiermee doet is dat je gelijk een tijdspad voor jezelf bepaalt. Dit geeft je structuur, doordat je precies weet wat je wanneer moet doen.
Neem jouw doelgroep, volgers en (potentiële) klanten vervolgens mee de stappen die je zet. Begin met ze de vraag te stellen of ze het überhaupt een goed idee vinden en neem ze vervolgens mee in het creatieproces. Door dit te doen neem je mensen niet alleen mee in wat je gaat doen, maar ook in het resultaat. En dat is wat zij willen, dat resultaat!
Nog een voordeel van mensen meenemen in het proces is dat je marketing vanzelf gaat. In plaats van content te moeten creëren documenteer je simpelweg de stappen die je zet. Je neemt ze mee in jouw denkproces. Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Ze hebben graag een kijkje in de keuken van een ander, dus ze zullen het leuk vinden om me je mee te kijken.
Bij het uitwerken van je ideeën ga je ook merken dat niet elk idee even goed en levensvatbaar blijkt. Dit is helemaal niet erg! Zeg dan ook nooit iets tegen jezelf in de trant van ‘Hoe kon ik zo stom zijn om te denken dat dit een goed idee was?!’ Maar wees in plaats daarvan blij dat je het idee hebt gekregen en stel jezelf de vraag op welke manier het wel zou kunnen werken. En voor je het weet schiet er een nog veel beter idee in je hoofd!
Met iemand sparren over je ideeën is ook een hele mooie manier om ze concreter te maken. Een ander kijkt er net iets anders en met een frisse blik naar. Wel is goed om je af te vragen met wie je gaat sparren. Zorg er voor dat dit iemand is die volledig achter jouw plannen en ideeën staat en die weet hoe het is om een bedrijf op te zetten. Absoluut niets ten nadele van de heel goed bedoelde adviezen van familie en vrienden, maar ze zijn niet altijd de meest geschikte personen om je verder te helpen met je bedrijf. Een businessbuddy of coach is hiervoor meestal geschikter.
Plaats hiervoor bijvoorbeeld een oproep in de Facebookgroep of stuur mij een berichtje.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs en ander nieuws? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Laat een reactie achter