
Hoe jij jouw bedrijf klaarstoomt voor het succes van jouw dromen.
10 februari 2020 door: Marjolein
Voor je begint met het bouwen van een huis maak je een ontwerp. Je bepaalt het einddoel. Vervolgens bepaal je het plan dat er voor gaat zorgen dat het huis stevig staat en tegen een stootje kan. Je legt de fundering.
Intussen houd je het grotere plaatje, dat fantastische huis dat je aan het bouwen bent, in gedachten. Regelmatig droom je even weg en zie je het eindresultaat voor je. Je ziet jezelf er al wonen, op de bank zitten, de zomer doorbrengen in de tuin, ontspannen in de badkuip, eten met vrienden en familie. Je kunt helemaal opgaan in dit gevoel. Kortom, je weet waarom je de fundering legt en wat deze moet kunnen dragen.
De fundering die je legt zorgt dat jouw huis stevig staat, ook jaren stevig blijft staan, niet verzakt en er geen scheuren in de muren ontstaan.
Zo zou je ook naar je bedrijf moeten kijken. Toch doen we dit meestal niet. Je hebt een passie, een droom, je bent ergens goed in en je hebt ergens heel veel plezier in en je gaat van start. Ook ik ben mijn bedrijf op deze manier begonnen. Maar op een gegeven moment liep ik vast en ik wist niet waarom.
Ik was goed in wat ik deed en was toe aan de volgende stap. Groei. Meer klanten helpen, meer omzet, meer vrijheid. En ik kreeg het niet voor elkaar. Het voelde alsof ik op dat moment niet alles uit mezelf en mijn bedrijf kon halen dat er in zat. Hoe frustrerend?!
En toen klikte het opeens: Ik had geen ontwerp gemaakt en geen fundering gelegd. Hoe kon ik dan verwachten mijn doel te realiseren als ik geen idee had wat dat was? Het was tijd om even terug te gaan naar de basis. Een plan te maken en een fundering te leggen.
Omdat ik denk dat dit jou ook gaat helpen deel ik met je hoe ik dit heb aangepakt.
Even terug naar de tekentafel.
De eerste vraag die jij jezelf stelt is: Wat is het doel dat je nastreeft of wat is jouw grote droom? Als alles mogelijk is, wat zou je dan willen bereiken? Ga vervolgens dagdromen. Hoe ziet het er uit als jij jouw grote droom hebt gerealiseerd? Wat doe je? Met wie? Welke resultaten bereik je? Zie het voor je. Voel hoe jij je dan zou voelen. Ga helemaal op in jouw geweldige dagdroom en schrijf het op.
Vervolgens stel je jezelf de vraag hoe het staat met jouw fundering. Weet jij wie jij moet zijn om dit te kunnen bereiken? Wie is de beste en meest succesvolle versie van jou? Wat voor persoon is zij? Wat zijn haar eigenschappen? En weet jij precies welke acties en welk concreet gedrag hier bij horen?
Als jij deze vragen kunt beantwoorden ben jij een heel eind op weg om een super stevige fundering neer te zetten. En kun je ze nog niet beantwoorden? Ga hier dan eens voor zitten. In alle stilte. Ga dagdromen en brainstormen. Even terug naar de basis, de tekentafel. Zodat jij weet dat jij op weg bent naar het realiseren van jouw grote droom en jouw bedrijf een fundering heeft die bestand is tegen een tegenslag en ontworpen is voor groei.
Ik zou het super leuk vinden als jij jouw droom met mij zou willen delen en ik met je mee mag dromen. Wil je jouw droom met mij delen?
Laat een reactie achter