
Ga je voor de willekeurige voorbijganger?
7 maart 2022 door: Marjolein
Kijk eens naar je klanten. Zijn ze toevallig in je bedrijf gekomen of heb jij specifiek deze klanten bewust gekozen?
En dan nog een laagje dieper… Word je blij van deze mensen?
Zo ja: Wat maakt ze voor jou dan zo leuk?
Zo niet: Tja, das lastig voor nu, maar op te lossen voor de toekomst. En in deze mail ga ik je daarmee helpen.
Deze week sprak ik een dame die mij vertelde over met wat voor klanten ze op dit moment werkt. Dat ging van dames van 19 jaar tot vrouwen in de overgang en af en toe een verdwaalde man en alles wat er tussenin zit.
Dan heb je het duidelijk over ‘de bevolking’ en niet over een doelgroep. En op ‘de bevolking’ kun je geen marketingstrategie ontwikkelen, laat staan een succesvol bedrijf opzetten.
Elk succesvol bedrijf heeft een doelgroep. Ook de AH, Aldi, Jumbo en de Lidl. Het lijkt alsof elke willekeurige voorbijganger naar binnen loopt, maar dit is hun ‘bijvangst’. Hun marketingboodschap en de manier waarop ze zichzelf presenteren en in de markt zetten is wel degelijk gericht op het bereiken van een specifieke doelgroep.
Je herkent het zelf misschien ook wel: Je dagelijkse boodschappen doe je misschien bij de dichtstbijzijnde supermarkt uit praktisch oogpunt, maar als je iets specifieks zoekt, de tijd hebt of mocht kiezen zou je het liefst naar supermarkt X, Y of Z gaan.
En als zelfs een supermarkt een doelgroep kiest, dan is dat voor een coach minstens zo belangrijk.
Stel je klanten bestaan op dit moment vooral uit ‘Jan(ny) en alleman/-vrouw’, hoe ga je dan de eerste stap zetten naar dat jouw doelgroep jouw klanten worden?
Die eerste stap klinkt oh, zo simpel in theorie, maar is in de praktijk zo lastig… Want, dat is: Door te kiezen.
Wat ik de dames die ik mag coachen vaak vraag is: Durf je te kiezen? En dit is voor de meesten een ongemakkelijk moment waarop ik ze heen en weer zie schuiven, ogen heen en weer zie schieten en er een heleboel gedachtewolkjes met belemmerende overtuigingen en angsten de lucht in gaan. Want kiezen, ‘dan sluit ik toch heel veel mensen uit?’ Het leuke is juist dat je dat niet doet. Je maakt het vooral simpeler voor jezelf.
- Teksten schrijven wordt simpeler
- Marketing wordt simpeler
- Klanten krijgen wordt simpeler
- De expert en ‘go to person’ in jouw niche zijn wordt veel simpeler
- En hiermee wordt jouw unieke plekje in de markt vinden en en je onderscheiden van je collega’s zo veel simpeler
Eigenlijk maak je ondernemen in brede zin een stuk simpeler met die ene keuze. En hoe fijn is dat?!
Simpeler is natuurlijk iets anders dan makkelijk, want het vraagt nog steeds een hoop lef, moed en ambitie, maar een stuk simpeler, lichter en overzichtelijker maak je het zeker. En hiermee een heel stuk leuker en dat is hoe je bedrijf runnen wat mij betreft bedoeld is.
Dus aan jou de vraag: Durf je te kiezen? Laat het me weten door te mailen naar info@marjoleinnijstad.nl.
Ik wens je een heerlijke week!
Hartelijke groet,
Marjolein Nijstad
PS: Ervaar je keuzestress, laat het met dan zeker weten want dan ga ik je helpen!
Laat een reactie achter