
Hoe zorg je ervoor dat je deze zomer nog meer klanten in je praktijk krijgt?
20 juli 2020 door: Marjolein
Laat je bedrijf groeien en krijg meer klanten in je praktijk door het ondernemersspel te leren spelen.
We zitten nu nog midden in de zomervakantie en misschien in die voor jou nog maar net begonnen of moet je er zelfs nog even op wachten. Hoe dan ook, er komt een moment dat je weer aan het werk gaat. En dit kan zo’n lastig moment zijn. Je moet weer wennen aan het ritme en misschien moet het hele gezin weer even wennen en inkomen.
Maar dan is het zover… de eerste dag na de vakantie… kinderen zijn naar school. Je zit achter je bureau, slaat je laptop open. En dan….? Tja, wat ga je eigenlijk doen? De meeste trajecten met klanten had je voor de vakantie afgerond en tijdens de vakantie zijn er niet spontaan nieuwe klanten bijgekomen. Shit… en nu?
Voorkom dit moment!
Deze stress en het moment waarop het huilen je nader staat dan het lachen kun je voorkomen. Ondernemen zou toch leuk zijn, hadden ze je beloofd?! Hoe dan? Hoe maak je het leuk? Want tot nu toe vind je er eigenlijk niks aan. En bij makkelijk kun je je al helemaal niets voorstellen!
Niets zo vervelend als 1: geen klanten hebben, 2: geen idee hebben hoe je aan nieuwe klanten komt en 3: eigenlijk, als je heel eerlijk bent, helemaal geen idee te hebben waar je mee bezig bent. Je doet maar wat en bent voor je gevoel steeds opnieuw het wiel aan het uitvinden.
Je doet dingen die je een ander hebt zien doen of waarvan je denkt dat het handig is, maar echt voor je werken doet het niet en dat is zo frustrerend! En het ergste van alles, je werkt je een slag in de rondte en verdient nog geen droog brood met je bedrijf. Misschien moet je maar stoppen. Maar van de gedachte alleen voel je tranen al opkomen.
Ondernemen hoort inderdaad heel leuk te zijn, je energie te geven, licht en makkelijk te voelen. En dit kán ook! Maar het succesvol runnen van je bedrijf of praktijk vraagt van je dat je het ondernemersspel leert en je hier heel goed in gaat worden.
Ik ga heel eerlijk tegen je zijn.
De harde waarheid is namelijk dat heel goed zijn in je vak niet genoeg is. Naast heel goed in je vak moet je ook heel goed zijn in ondernemen. Ben je dit (nog) niet dan heb je twee keuzes:
– Je gaat je best doen om het ondernemersspel te leren zodat je een betere ondernemer wordt. Het niet waarmaken van je dromen is simpelweg geen optie. Of;
– Je gaat zo door als het nu gaat. Af en toe een klant. Af en toe wat inkomen. Maar het realiseren van je grote droom en een heerlijk inkomen uit je bedrijf kun je wel schudden en je bedrijf blijft meer een hobby. Dit is oké en hier is niets mis mee. Dit is dan simpelweg jouw keuze en als dit voor jou goed voelt is dat prima.
Het klinkt misschien hard, maar hierover wil ik eerlijk tegen je zijn.
Ook voor jou is het weggelegd dat je een heel succesvol bedrijf hebt, maar daar zul je wel iets voor moeten doen. Een langdurig succesvol bedrijf of praktijk hebben vraagt van je dat je ook een goede ondernemer wordt en dat je constant werkt aan het worden van een nog betere versie van jezelf.
Vooruit denken en plannen
Vooruit denken is een van de dingen die je moet leren. Dat betekent dat je jouw plan voor ná de zomervakantie voor die tijd al klaar moet hebben.
Ben je verloren als dat nu nog niet het geval is? Zeker niet! Je bent nooit te laat om een stap te zetten. Maar zét een stap. Kom in actie. En doe elke dag 1 ding die het realiseren van je doelen dichterbij brengt.
Is op deze manier naar je bedrijf kijken nieuw voor je?
Vind je dit lastig? Of weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Begin dan eens met het bepalen van wat je dit jaar nog wil realiseren. En maak dit concreet en meetbaar.
Schrijf vervolgens alle manieren op die je kunt bedenken om dit te realiseren. (klanten, workshop, presentatie, bloggen, vloggen, een event). Niets is te gek.
Daarna ga je schiften. Welke dingen kun je dit jaar ook nog daadwerkelijk uitvoeren?
Nu heb je een doel en een plan. Nu ga je een actieplan maken. Je gaat bepalen welke acties jij gaat ondernemen om je plan uit te kunnen voeren. Bijvoorbeeld: welke dingen kun je doen om aan klanten te komen? Schrijf alle concrete acties op in je agenda. Wanneer ga je wat doen? En doe dit vervolgens ook. Alles valt of staat hiermee. Doe jij niet wat nodig is om je plan te realiseren, dan ga je je doel niet bereiken.
‘Ik wil het zo graag, maar weet niet hoe’.
Hierbij wil ik een grote maar plaatsen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je wel wil, maar nog niet goed weet hoe. Dat op deze manier naar je bedrijf of praktijk kijken nieuw voor je is. En dan laat ik je natuurlijk niet zwemmen. Ik wil niets liever dan dat zoveel mogelijk vrouwen hun grootste dromen waarmaken en daarom ga ik je helpen.
Waarom een gratis Facebookgroep? Omdat ik niets liever wil dan op een laagdrempelige manier zoveel mogelijk vrouwen helpen bij het waarmaken van hun dromen. In deze groep geef ik hele praktische tips en adviezen die jou helpen bij het opzetten en laten groeien van je bedrijf. En nog leuker is dat je elke week live jouw vragen kunt stellen en ik je direct vooruit help.
Wil jij een daverend succes maken van jouw praktijk? Je bent van harte welkom in deze gezellige, ambitieuze groep.
Laat een reactie achter